Οι μαθητές της Α’ ΄Λυκείου της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης, στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον διδακτικό σενάριο.
Το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε σύμφωνα με τη σύγχρονη παιδαγωγική θεωρία του κατασκευαστικού μοντέλου (Constructionism) και ως υποστηρίγματα (Scaffolding) για την κατασκευή της γνώσης, χρησιμοποιήθηκαν μια «web-based» ψηφιακή προσομοίωση του Πανεπιστημίου του Colorado και ένα φύλλο εργασίας.
Η εκτέλεση του διδακτικού σεναρίου πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Φυσικής του σχολείου μας. Οι 24 μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες ανά δυο άτομα και η κάθε ομάδα χρησιμοποιούσε τον δικό της Ηλεκτρονικό Υπολογιστή.
Το διδακτικό σενάριο είχε ως σκοπό οι μαθητές να κατασκευάσουν τη γνώση, χρησιμοποιώντας μόνο τα υποστηρίγματα που τους προσφέρθηκαν, αλλά και να έρθουν σε σύγκρουση με τις «εναλλακτικές ιδέες» τους, πειραματιζόμενοι με το ψηφιακό εργαλείο.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο σκέλος του σεναρίου ο στόχος ήταν οι μαθητές να εναντιολογήσουν τους Νόμους του Νεύτωνα, ενώ στο δεύτερο σκέλος ο στόχος ήταν να συνδυάσουν τη νέα γνώση τόσο για να ερμηνεύσουν τις κινήσεις των σωμάτων που διδάχθηκαν στο προηγούμενο κεφάλαιο, όσο και για να ερμηνεύσουν τις κινήσεις που δεν είχαν διδαχθεί.
Το διδακτικό σενάριο στέφθηκε με επιτυχία διότι οι μαθητές κατάφεραν να :
- Κατασκευάσουν μόνοι τους τη γνώση
- Συμμετέχουν όλοι ενεργά στη διδακτική διαδικασία
- «Συγκρουστούν» με τις εναλλακτικές ιδέες τους
- Αναπτύξουν ανώτερες γνωστικές δεξιότητες, όπως εννοιολόγηση Φυσικών Νόμων, παραγωγή νέας γνώσης, κριτική και συνθετική σκέψη
- Αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας και αμοιβαίου σεβασμού
- Συνδέσουν τη θεωρία με την πράξη
Το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε από τον καθηγητή Φυσικής, κύριο Κωνσταντίνο Τσιγαρίδη.